![Loading Events](https://egbyyegs5is.exactdn.com/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif?strip=all&lossy=1&w=696&ssl=1)
- This event has passed.
World Press Photo 09
2009, September 24 @ 18:00 - 2009, October 24 @ 18:00 UTC+0
Free![1979.jpg](https://egbyyegs5is.exactdn.com/wp-content/uploads/2010/08/1979.jpg?strip=all&lossy=1&ssl=1)
Helyszín: Millenáris – Fogadó (Budapest II., Fény u. 20-22.)
Megtekinthető: minden nap 10-18 óráig
Csütörtökön délután a Millenáris Fogadóban a tavalyi év 196 kiemelkedő képét felvonultatva megnyílt, és október 25-ig látogatható a World Press Photo kiállítás. Idén nincsenek magyar díjazottak, viszont péntektől akárkinek esélye van arra, hogy saját képét is viszontlássa a kiállításon.
Kevésbé véres, de gyerekeknek nem merik megmutatni
Helyszín: Millenáris – Fogadó
(Budapest II., Fény u. 20-22.)
Megtekinthető: minden nap 10-18 óráig
Csütörtökön délután a Millenáris Fogadóban a tavalyi év 196 kiemelkedő képét felvonultatva megnyílt, és október 25-ig látogatható a World Press Photo kiállítás. Idén nincsenek magyar díjazottak, viszont péntektől akárkinek esélye van arra, hogy saját képét is viszontlássa a kiállításon.
Kevésbé véres, de gyerekeknek nem merik megmutatni
„A hírekhez kapcsolódó képanyag soha nem volt még ennyire direkt, ennyire élettel teli, ennyire könnyen hozzáférhető” – olvashatjuk MaryAnne Golon, a 2009-es zsűri elnökének szavait a kiállítás első tablóján. A hírkategóriákban mi az élettel teli képek helyett – szokás szerint – főleg halállal telieket láttunk. Bár Révész Tamás a sajtótájékoztatón azt mondta, az idei válogatás kevésbé véres, mint a korábbiak, ha vér nem is, halott emberek bőven szerepelnek a képeken. A világ fotósai nemcsak az olyan fegyveres konfliktusokat mutatják be a halál, konkrétan lelőtt emberek fotóival, mint az orosz-grúz háború, az afrikai összetűzések vagy a mumbai tragédia, de a mianmari hurrikán pusztítását is csak a vízen lebegő hullával, a kínai földrengést is egy halott kisfiú földből, romok közül előbukkanó arcával, leszakadt kezekkel gondolják ábrázolhatónak. A képek nemcsak naturalitásuk miatt felkavaróak, de a zsűri ítéletének megkérdőjelezése nélkül nehezen tudunk választ adni a képek által felvetett etikai kérdésekre is.
Ha igaza is van a kiállítás rendezőjének, és kevésbé véres a válogatás, mint korábban, gyerekeknek így sem merték megmutatni ezeket a képeket, legalábbis – mint az a sajtótájékoztatón elhangzott – nehezen választották ki azt a négy fotót, ami a kiállításhoz kapcsolódó gyermekrajzpályázat alapja lett. A Szitakötő című folyóirat nyári számában a díjnyertes képek közül Tomasz Gudzowaty Mongol gyerekzsoké című képét, egy többgyermekes családról szóló sorozat egyik darabját, a Chaitén vulkán kitörését és egy hópárducot ábrázoló fotót mutatták be végül. A Szitakötő oktatási programban résztvevő 280 általános iskola diákjai azt a feladatot kapták, hogy az egyik fotót kiválasztva rajzolják le, milyennek képzelik el a kép környezetét. A nyertes, a bőcsi általános iskola nyolcadikosa a mongol kisfiú környezetét rajzolta meg.
A gazdasági válság nyert
Az év legjobb képének választott fotón ugyanakkor – bár egy hagyományos fegyver is szerepel a képen – nem véres konfliktus látható, igaz, ahogy a zsűrielnök fogalmazott, ez a kép sem „sok jót ígér”. „Itt egy újfajta háború, a gazdaság háborúja, ami feldúlja életünket és otthonainkat” – írta a jelzáloghitel bedőlése miatt kilakoltatott család feldúlt otthonát átvizsgáló rendőrt ábrázoló képről. A zsűri az első látásra félrevezető, és teljesen csak a képaláírással együtt értelmezhető kép komplexitását értékelte, amikor a tavalyi legjobbnak választotta. „Tökéletes példája annak az összetettségnek, amit egy profi képes csak egyetlen képbe sűríteni” – mondta róla a zsűrielnök.