Loading Events

« All Events

Tárlatvezetés a művészekkel a Hámos Gusztáv – Katja Pratschke: A Semmitől az Egyig című kiállításon

September 1 @ 15:00 - 16:00 CEST

Tárlatvezetés a művészekkel a Hámos Gusztáv – Katja Pratschke: A Semmitől az Egyig című kiállításon

2024.09.01. 15.00

„Katja Pratschke és Hámos Gusztáv 2000 óta kísérletezik kinematográfiai kontextusban – a moziban és a kiállítótérben egyaránt – az állóképpel, és vizsgálják a mozgás és az állókép viszonyát. A háromdimenziós állóképekkel való foglalkozás révén arra a kérdésre keresnek választ, hogy miért törődünk a szobrokkal és az emlékművekkel. Ez a kérdés pedig az emberi megismerés másik alapvető területére vezeti a szerzőpárost, ami nem más, mint a történelmi tudat tanulmányozása. A történeti tudatkutatás keretében interaktív installációkat készítettek traumatizált helyek (lerombolt templomok, koncentrációs táborok stb.) nyomairól, mert a múlttal való megbékélést, a „Vergangenheitsbewältigung” -ot fontos és aktuális témának tartják.” (Boros Lili)

A Semmitől az Egyig Hámos Gusztáv és Katja Pratschke alkotópáros első önálló, nagyobb léptékű kiállítása Magyarországon. Hámos Gusztáv 1979-ben hagyta el Magyarországot és telepedett le Nyugat-Berlinben, ahol 1993-tól kezdődően Katja Pratschkéval közösen alkot. Legjellemzőbb műfajuk a nagyrészt fotografikus állóképeket tartalmazó fotófilm. Saját megfogalmazásukban: a fotófilm „alatt olyan mozit értünk, amiben általában állóképek – fotók – szerepelnek. A filmek a fotóval kinematográfiai kísérleteket folytatnak, a kép-, és a hang filmmé konstruálásával, komponálásával foglalkoznak, ez pedig nézőiket arra sarkalja, hogy mozit gondoljanak.” Az alkotópáros a technikai képek, a fotográfia és a film viszonyára épülő gyakorlata nemcsak az interaktív és installatív képalkotásban (tabló, fotószekvencia, háromdimenziós fotóobjekt, fotófilm), hanem elméleti tevékenységben – kiállítások, szimpóziumok, kiadványok szerkesztésében – is megvalósul.

A kiállítás középpontjában a fotográfus, mint fiatalember pozíciója, mozgása, látása és élettörténetként felfogott útvonala áll. Az ő története a korlátoktól való megszabadulásról, a szabadság elvesztéséről és az önfelszabadításért folytatott harcáról. Ennek a küzdelemnek a fényképes és filmes nyomai kerülnek intermediális installáció formájában kiállításra: számos (ön)idézet, Hámos Gusztáv korai – még Budapesten készült fotográfiái, az identitásformálás kapcsolódik össze a fotófilmekben a történelmi, kollektív távlattal, a budapesti Szabadság tér történetével. A kiállítás különlegessége, hogy számos olyan, a hetvenes évekből származó fotográfia is bemutatásra kerül, amely nem, vagy csak több, mint negyedszázaddal ezelőtt volt látható Magyarországon. E konceptuális fotográfiáknak és fotóperformanszoknak az öntematizálás áll a középpontjában, mely a fotófilmekkel és fotóobjektekkel együtt a kiállításban rajzolja ki a szubjektum térbeli útvonalát: az egyéni és kollektív történetek és érzékelések összefonódását, az egyén identitásának formálódását.

HÁMOS GUSZTÁV képzőművész, kurátor, író, a film, a videó, a fotográfia és installáció médiumában alkot. Kiállított a kasseli Documentán, a Velencei Biennálén, az aacheni Ludwig Forum für Internationale Kunstban és a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. Művei a New York-i MoMA, a párizsi Centre Pompidou, az NBK Berlin, a ZKM Karlsruhe, az Art Collection NRW, Saint Gervai SIV Genève, a Magyar Nemzeti Galéria, a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, a C3 Budapest és az Open Society Archive (OSA) Budapest gyűjteményeiben találhatók meg.

KATJA PRATSCHKE művészeti kutató, filmes, médiaművész, kurátor. Különböző művészekkel kollaborál és a top_OS és Nodes művészeti csoportok tagja. Legutóbbi kiállításai és projektjei a következők voltak: Black Box (2021–23), VR Experience, a Memorial and Museum Sachsenhausennel együttműködésben; House of Broken Utopias (2024), VR Experience és Nyksund Berlin Artistic Archive (NBAA); NODES kollaboratív projekt a Lofoten International Art Festival-on (LIAF, 2024).

A tárlatvezetés angol nyelven zajlik, melyhez magyar nyelvű tolmácsolást biztosítunk.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – szeptember 1.

A résztvevők száma maximum harminc fő.

A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel vehetnek részt.

Tájékoztatjuk, hogy eseményeinken hang- és képfelvétel készülhet, amelyből a Mai Manó Ház részleteket használhat fel az intézmény programjainak népszerűsítése céljából.



www.maimano.hu

Guided tour with the artists in the Gusztáv Hámos – Katja Pratschke: From Nothing to One exhibition

2024.09.01. 15.00

„Since 2000, Katja Pratschke and Gusztáv Hámos have been experimenting with the still image in a cinematographic context – in the cinema as well as in the exhibition space – and investigating the relationship between stillness and movement. By dealing with three-dimensional still images, they seek an answer to the question: why do we care about statues and monuments. And this question leads the authors to another fundamental area of ​​human cognition, which is none other than the study of historical consciousness. In the framework of research into historical consciousness, interactive installations were made of the traces of traumatized places (destroyed churches, concentration camps, etc.) because coming to terms with the past the so-called “Vergangenheitsbewältigung” is considered an extremely important current issue.” (Lili Boros)

From Nothing to One is the first large-scale solo exhibition in Hungary of the artist duo Gusztáv Hámos and Katja Pratschke. Gusztáv Hámos left Hungary in 1979 and settled in West Berlin, where he has been working jointly with Katja Pratschke since 1993. Their main genre is photofilm, largely consisting of still photographic images. In their own words, by photofilm “we understand films that essentially consists of photographs. Photographs placed in a cinematic context create filmic experience. In photofilms, the film medium is dissected into its components. Photofilm authors experiment with the relationship of text, sound and image, refelecting on the composition of the cinematographic. They let us “think” cinema.” The artist duo’s practice, which is founded on the relationship between technical images, photography and film, is implemented not only through interactive and installative image-making (tableaux, photo sequences, three-dimensional photo objects, and photofilms), but also through such theoretical activities as organising exhibitions and symposia and compiling publications.

The exhibition From Nothing to One centres on the position, movement, vision of the photographer as a young person, as well as his travalled path seen as representing his life story. His story is about breaking free from limitations; about losing one’s freedom and fighting for self-liberation. The photographic and cinematic traces of this struggle are exhibited in the form of an intermedial installation. In the showcased photofilms, Gusztáv Hámos’s identity formation, his numerous (self-)quotations and early photographs taken in Budapest, are linked to the historical, collective perspective and the history of Budapest’s Liberty Square. As a special feature, the exhibition also showcases a number of photographs from the 1970s, which have never been seen in Hungary before, or if they have, it was over quarter of a century ago. These conceptual photographs and photo performances are centred on self-thematisation, which – together with the photofilms and photo objects – maps out in the exhibition the spatial trajectory of the subject, i.e. the interweaving of individual and collective stories and perceptions, and the formation of individual identities.

GUSZTÁV HÁMOS is a media artist, curator and writer working in the media of photography, film, video, installation. He has exhibited at Documenta in Kassel, the Venice Biennale, the Ludwig Forum für Internationale Kunst in Aachen and the Ludwig Museum – Museum of Contemporary Art in Budapest. His works can be found in the collections of the MoMA in New York, the Centre Pompidou in Paris, the NBK Berlin, the ZKM Karlsruhe, the Art Collection NRW, the Saint Gervai SIV Genève, the Hungarian National Gallery, C3 Budapest, the Open Society Archive Budapest.

KATJA PRATSCHKE, is an artist researcher, filmmaker, media artist and curator. She collaborates with various artists and is a member of the artist collectives top_OS and Nodes. Selected recent exhibitions and projects include: BLACK BOX (2021-23), VR Experience, in collaboration with the Memorial and Museum Sachsenhausen, HOUSE OF BROKEN UTOPIAS (2024), VR Experience and NYKSUND BERLIN ARTISTIC ARCHIVE (NBAA), a collaborative NODES project, presented at Lofoten International Art Festival (LIAF) 2024.

The guided tour will be in English, with Hungarian translation.

Due to limited space, advance registration is required. To register for the programme, please send an e-mail to anna.kasztovszky@maimano.hu and write in the subject line: Guided tour – September 1st.

The maximum number of participants is thirty.

The guided tour will be open to registered visitors with a discounted or full-price (student, senior or adult) ticket for the exhibition purchased on the day of the tour.

Please note that audio and video recordings of our events may be made and used by the Mai Manó House to promote its programmes.

www.maimano.hu

https://www.facebook.com/events/865687434994410/

Details

Date:
September 1
Time:
15:00 - 16:00 CEST
Event Categories:
,
Website:
https://www.facebook.com/events/865687434994410/

Organizer

Mai Manó Ház
Email
noreply@facebookmail.com