Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Anamorfózisok Napja az ArtBázison

2008, January 24 @ 00:00 UTC+0

Free
anamorfozisnapja.jpg

Program:

15.00
Anamorfikus Nap megnyitója. Programismertető, tárlatvezetés a Magia Anamorphotica c. kiállításon, az ArtBázis réskamerájának bemutatója, „Csináld Magad!" anamorfikus kockák összerakása.
16.30
"…csak zavaros kép, de ferdén s messziről értelme lesz." Orosz István előadása
17.15
Orosz István animációs filmjének vetítése
17.30

Program:

15.00
Anamorfikus Nap megnyitója. Programismertető, tárlatvezetés a Magia Anamorphotica c. kiállításon, az ArtBázis réskamerájának bemutatója, „Csináld Magad!" anamorfikus kockák összerakása.
16.30
"…csak zavaros kép, de ferdén s messziről értelme lesz." Orosz István előadása
17.15
Orosz István animációs filmjének vetítése
17.30
Egy emberléptékű anamorfózisról, Andaházy László előadása
18.00
Orosz István animációs filmjének vetítése
18.15
Az anamorfózis az analógiához vezető út. Is-istől a vagy-vagyig. Jozipovics György gondolatai
18.45
Szünet – kávé, tea, pogácsa
19.00
Orosz István animációs filmjének vetítése
19.15
Holló a cilinderben Orosz István előadása
20.00
Anamorfikus zenei improvizáció,
közreműködnek a ClubEra zenekar tagjai: Bakai Márton – hegedű, Páldi Zoltán – gitár, Latorczai Balázs – didgeridoo, illetve Telek Balázs – ütős hangszerek és tilinkó
20.15
Anamorfikus csoportkép készítése a résztvevőkről
20.45
Anamorfikus portrék fotózása rendelésre. Telek Balázs fotográfus 2 nézőpontú páros portrékat készít a látogatókról.

Belépő: 800 Ft, diákoknak és FFS tagoknak 400 Ft.
(A belépő egyben tombolaszelvény is, ami egyéb kedvezményekre is jogosít!)

Orosz István, grafikusművész, animációs filmrendező

"…csak zavaros kép, de ferdén s messziről értelme lesz."
Az idézett szavak Shakespeare II. Richárd című drámájából valók: " A könnyben ázó bús szem az egészt részekre törten tükrözi, ahogy perspektív ábra szemből nézve csak zavaros kép, de ferdén s messziről értelme lesz…" Shakespeare 1595 körül azt föltételezte, hogy Globe Színház közönsége könnyebben megért majd egy bonyolult lelki jelenséget, ha hasonlatként a perspektív képet, (ami ebben az esetben nyilvánvalóan az optikai anamorfózist jelenti) hívja segítségül. Vajon honnan ismerte Shakespeare, és honnan ismerhették a londoni színházba járók ezt a ma is ritkának számító képzőművészeti technikát? A művészettörténeti előzmények bemutatása után szó esik későbbi, sőt kortárs anamorfózisokról is.

Holló a cilinderben
Az anamorfikus ábrázolás különösen alkalmas arra, hogy kettős jelentést adjunk a képeknek (az egyik a vízszintesen fekvő papírlapon jelenik meg, a másik pedig virtuális képként a tükörhengerben látszik). Egy konkrét illusztrációs feladat kapcsán be szeretném mutatni az anamorfózis készítését, ki szeretném használni a két ábrázolat különbözőségéből adódó lehetőségeket, illetve egy érinteni szeretnék egy régi művészetfilozófiai problémát. Minden műalkotás létrehozásakor felmerül a kérdés, mennyire tudatos tervezés eredménye, illetve az alkotás során mekkora szerepe volt az intuíciónak. Voltaképpen ugyanez a kérdés úgy is föltehető, megtanítható-e egyáltalán az alkotás folyamata, átadhatók-e a legfontosabb tudnivalók. Az illusztrálandó irodalmi mű alkotója maga is föltette a fenti kérdéseket, és a válasza meglepő, sőt provokatív módon az volt, hogy kizárólag tudatos tervezés eredményeként, szinte matematikai kiszámítottsággal is létrehozható a mű. A szerző Edgar Allan Poe, a mű címe A holló. A műalkotás filozófiája című irodalomelméleti írásban adott számot Poe A holló keletkezéséről.

Andaházy László, kertészmérnök, okleveles tájépítész, kertépítész
– az ötlet: emberléptékű anamorfózist készíteni
– a tervezés folyamata, modellezés
– az oszlop anyagának és geometriájának kiválasztása
– a technológia: a kép szoftveres torzítása, rézkarcból (Dürer: Ádám és Éva) hogyan lesz mozaikkép
– a mozaikkép 29 négyzetméter, 299 ezer db mozaikkocka, torzítás,
színrebontás- az oszlop utóélete a hagyományteremtés.

Details

Date:
2008, January 24
Time:
00:00 UTC+0
Cost:
Free
Event Tags:
,