Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

January 26 - March 18

Kiállításmegnyitó: A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

A Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház tisztelettel meghívja Önt a A múlt megjövendölése – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában című kiállítás megnyitójára 2024. január 25-én, csütörtökön 18 órára.

Köszöntőt mond Baki Péter, a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház igazgatója.

A kiállítást Földényi F. László műkritikus, József Attila- és Széchenyi-díjas esztéta nyitja meg.

A kiállítás kurátora: Váradi András

Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató kiállítás.
Ki volt ez az elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyaték? E kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta azt fel. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.

A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.

Nos, ennek a tudásnak a birtokában nézzük a képeket! Az első a Zohar Studios emblémája, a kép közepén fiatal lány földig érő, tenyérnyi kerek fényképekkel díszített ruhában. A különös jelenség lábán görkorcsolya. Igen, a görkorcsolya már létezett az 1860-as években. Ebben mutatkozik meg tehát a stúdió esszenciája – a modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, bizonyos Shimmel Zohar tudása.

A Baronnes of the Babylon Boulevard kép címe nyilván arra utal, hogy ezekben az években a bevándorlók tízezrei érkeztek New Yorkba teljes bábeli zűrzavart okozva. Ha hosszan, alaposan megnézzük az arcot, elbizonytalanodunk: egy fiatal nő, vagy egy szép arcú férfi néz-e vissza ránk? Eggyel több Mona Lisa-rejtély. A háromkirályok miért vannak négyen? A kép címe: Napkeleti bölcsek (háromkirályok) Three Wise Men and the Fool. Hogy négyük közül melyik a bolond, rejtély.
Rejtély rejtély hátán.

Humboldt papagája (Humboldt’s Parrot), ez az egyik sokatmondó Zohar-fotográfia címe. 1799. június 5-én Alexander von Humboldt német geográfus és természettudós amerikai felfedezőútra indult. A legenda szerint útja során találkozott egy őslakos karib törzzsel. A törzs tagjai szelíd papagájokat tartottak háziállatként vesszőkből font kalitkákban, közülük sokat megtanítottak beszélni. Humboldt észrevette, hogy az egyik madár hangja feltűnően különbözik a többitől. Amikor megkérdezte a helyieket, hogy ez a papagáj milyen nyelven beszél, elmondták neki, hogy a madár egy szomszédos, velük ellenséges törzsé volt, akiket erőszakkal elűztek, legtöbbjüket megölték. A törzs utolsó tagjai teljes elszigeteltségben haltak meg néhány évvel korábban – magukkal víve egész kultúrájukat, és persze a nyelvüket is. Humboldt azonnal felismerte, hogy ez a teremtmény a nyelv egyetlen, még élő letéteményese, és fonetikusan rögzítette a madár által beszélt teljes szókincset. Mintegy feltámasztotta egy örökre eltűnt nyelv egy kis szeletét.

Stephen Berkman hasonlót tett, mint Humboldt a papagájával: a nedves kollódiumos eljárás rövid – mára eltűnt – korszakának lenyűgöző szépségét hozta vissza nekünk.

A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE – A ZOHAR STUDIOS FOTÓI STEPHEN BERKMAN INTERPRETÁCIÓJÁBAN
A kiállítás megtekinthető:
2024. január 26. – 2024. március 18.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva
Kurátor: Váradi András

https://www.maimano.hu/programok/kiallitas-a-mult-megjovendolese—a-zohar-studios-fotoi-stephen-berkman-interpretaciojaban

The Hungarian House of Photography – Mai Manó House cordially invites you to the opening of the exhibition Predicting the past – Photos of the Zohar Studios in Stephen Berkman’s interpretation on Thursday, 25 January 2024, at 6 pm.

Words of welcome by Péter Baki, director of the Hungarian House of Photography – Mai Manó House.

Opening speech by László F. Földényi, Attila József and Széchenyi Prize-winning art critic.

Curator of the exhibition: András Váradi

One of the great photographic sensations of recent years was the exhibition of the estate of a formerly unknown mid-19th century New York photographer, Shimmel Zohar, at the Contemporary Jewish Museum in San Francisco.
Who was this forgotten photographer and how did the estate come to light? This cultural treasure was discovered by Stephen Berkman, who spent more than twenty years writing it up. Fascinated by 19th century photography, Berkman is an expert of the long exposure wet collodion process, which was developed by the English Frederick Scott Archer in 1851. It took only a few years for the process to become popular because it enabled the creation of richly detailed, fine-toned prints from the negative. It was also the process used in the Zohar Studios in the early 1860s.
The shots, which, along with the portraits, include unusual tableaux, were taken in a sunlight studio not unlike the one preserved in Mai Manó House.

With a knowledge of the above, let us take a look at the pictures. The first is the emblem of Zohar Studios, with a young girl in the centre, wearing a full-length dress that is decorated with palm-sized photographs in round frames. The curious phenomenon sports roller skates on her feet. That’s right, roller skates were already a thing in the 1860s. This, then, is the essence of the studio—the accomplishments of an artist and artisan, a certain Shimmel Zohar, who was open-minded towards modernity and bizarre, imaginative solutions, while being well versed in the formalities of Victorian America.

The title of Baronnes of the Babylon Boulevard obviously refers to the tens of thousands of immigrants who arrived in New York during these years, causing a Babelian chaos. If you look long and hard at the face, you are left wondering: is it a young woman or a handsome man looking back at you? Yet another Mona Lisa mystery. Why are there four of the Three Wise Men? The picture is entitled Three Wise Men and the Fool, and which one of the four is the fool is a mystery.
Mysteries abound.

One of Zohar’s highly meaningful photographs is called Humboldt’s Parrot. On 5 June 1799, German geographer and naturalist Alexander von Humboldt set out on an expedition to America. Legend has it that he encountered a native Carib tribe that kept pet parrots in wicker cages, many of which had been taught to speak. Humboldt noticed that one bird’s voice was strikingly different from the others. When he asked the locals what language that parrot spoke, they told him that the bird had belonged to a neighbouring hostile tribe, many of whom they had killed, chasing the others away. The last members of that tribe had died in complete isolation a few years earlier—taking their entire culture, including their language, with them. Humboldt immediately realized that this creature was the only living depository of that language, and phonetically recorded the bird’s entire vocabulary. He resurrected, as it were, a fragment of a language that seemed to have disappeared for good.

Stephen Berkman’s undertaking is similar to what Humboldt did with the parrot: he has brought back to us the stunning beauty of the wet collodion process, whose brief era has long been gone.

PREDICTING THE PAST – PHOTOS OF THE ZOHAR STUDIOS IN STEPHEN BERKMAN’S INTERPRETATION
The exhibition is open to the public:
26 January 2024 – 18 March 2024
Tuesday – Sunday from 12 to 7 pm
Closed on Mondays and public holidays
Curator: András Váradi

https://www.maimano.hu/programs/exhibition-predicting-the-past—photos-of-the-zohar-studios-in-stephen-berkmans-interpretation

https://www.facebook.com/events/787442863415032/

Details

Start:
January 26
End:
March 18
Event Category:
Website:
https://www.facebook.com/events/787442863415032/

Organizer

Mai Manó Ház
Email
noreply@facebookmail.com

Venue

Mai Manó Ház
Nagymező u. 20
Budapest, nincs 1065 Magyarország
+ Google Map