Loading Events

« All Events

Kelet-európai szépség – Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika

June 20 - October 6

❗️FOR THE ENGLISH VERSION PLEASE SCROLL DOWN❗️
Kelet-európai szépség – Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika MEGNYITÓ↴

Kelet-európai szépség – Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika


Megnyitó: 2024. június 20., csütörtök, 18.30
A kiállítást megnyitja: ADAMIK Luca
A kiállítás kurátora: MUCSI Emese
Grafika: SZMOLKA Zoltán
Kiállító alkotók: AGATICS Antal, ALMÁSI J. Csaba, BABAI Dénes, BARICZ Kati, BEDE Kincső, CZERKL Gábor, ÉDER Krisztián, GÁLDI VINKÓ Andrea, GALYAS DENERAK Dóra, LADOCSI András, MAGYAR Eszter #makeupbrutalism, MARTIN Wanda, Rafal MILACH, NISH, OMARA, Julie POLY, Giorgi SUMBADZE, SZATMÁRI Gergely, SZIGLIGETI Balázs, SZOMBAT Éva, TOMBOR Zoltán
Közreműködők: BENCZE Péter, KESZEG Anna, MARÓY Krisztina, MUSKOVICS Gyula, PETRÁNYI Zsolt, SÁRVÁRI Zita, Terike from Budapest, VIRÁGVÖLGYI István
Divatszakmai tanácsadó: KESZEG Anna, PhD, kultúrakutató, egyetemi docens, MOME
Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
1065 Budapest, Nagymező utca 8.
A kiállítás megtekinthető:
2024. június 21. – október 6.
Kedd–péntek: 13 – 18 óra
Szombat–vasárnap: 10 – 18 óra
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Hogyan tud eredetiséget és őszinteséget csempészni a divatfotók csillogó és menő világába a sajátosan melankolikus, sokszor negatívan feltüntetett kelet-európai életérzés és látványvilág? A Capa Központ Kelet-európai szépség. Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika című kiállítása erre a kérdésre keresi a választ, elsősorban kiváló magyar és kelet-európai fotográfusok divatfotóinak és önálló alkotásainak segítségével.

Az elmúlt közel tíz évben érdekes örvénylés indult meg a nemzetközi divattrendek között. Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements x Svmoscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, amitől felrobbant az internet, és a Vogue-tól a Guardianon át a különböző divatblogokig új divathullámot vizionáló cikkekben jelentek meg a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” , „új kelet” , „posztszovjet” kifejezések. A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma azóta is nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements, valamint a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti. Ez a kiemelt globális figyelem, nagyszerű, új lehetőségekkel kecsegtető helyzet lehet számunkra. Kérdés azonban, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent összehasonlítások és a többnyire inkább homályos vélemények megfogalmazEastern European Beauty – Contemporary Fashion Photography & the Eastern European Aestheticói valójában mennyire érthették meg vagy értették félre, hogy mit is jelent a „kelet-európai esztétika”?

A Kelet-európai szépség kiállítás tizenhét fotográfiai projekt segítségével lehetséges magyarázatokat ad arra, hogy miben áll a „kelet-európai esztétika”, mik a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat mindez a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren. A kiállítótér egyfajta háromdimenziós antológiaként működik. Az egyik felében olyan magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukról és a „kelet-európai esztétikáról” alkotott elképzeléseiket a saját munkáikon keresztül, akik amellett, hogy a divatiparban is dolgoznak, önálló, autonóm művészeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galéria másik felében különböző szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy-egy általuk kiválasztott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, fotókönyv, kiadvány vagy egy eredeti személyiség, divatikon bemutatásán keresztül.
//
Eastern European Beauty – Contemporary Fashion Photography & the Eastern European Aesthetic OPENING↴

Eastern European Beauty – Contemporary Fashion Photography & the Eastern European Aesthetic


Opening: June 20, 2024, Thursday, 6:30 p.m.
Opening speech: Luca ADAMIK
The curator of the exhibition: Emese MUCSI
Graphic design: Zoltán SZMOLKA
Contributing artists: Antal AGATICS, Csaba ALMÁSI J., Dénes BABAI, Kati BARICZ, Kincső BEDE, Gábor CZERKL, Krisztián ÉDER, Andi GÁLDI VINKÓ, Dóra GALYAS DENERAK, András LADOCSI, Eszter MAGYAR #makeupbrutalism, Wanda MARTIN, Rafal MILACH, NISH, OMARA, Julie POLY, SIVÁK Zsófia, Giorgi SUMBADZE, Gergely SZATMÁRI, Balázs SZIGLIGETI, Éva SZOMBAT, Zoltán TOMBOR
Contributors: Péter BENCZE, Anna KESZEG, Krisztina MARÓY, Gyula MUSKOVICS, Zsolt PETRÁNYI, Zita SÁRVÁRI, Terike from Budapest, István VIRÁGVÖLGYI
Fashion consultant: Anna KESZEG, PhD, cultural researcher, associate professor, MOME
Venue: Robert Capa Contemporary Photography Center
8 Nagymező Street, 1065 Budapest
The exhibition is open:
June 21 – October 6, 2024
Tuesday–Friday: 1:00 p.m. – 6:00 p.m.
Saturday–Sunday: 10:00 a.m. – 6:00 p.m.
Closed on Mondays and holidays.
Fashion photography reveals a potential and extraordinary, exclusive world. It aims to make us believe that we want to live in this world. It creates a desire within us to be involved in a certain world, evokes a sense of curiosity about it. To do this, it uses tools like glamour and cool. Glamour stands for splendor, radiance, magic, and it is related to lifestyle, appearance and clothing. According to Stephen Gundle, glamour is a fundamental concept of modernity: it empowers the person whose appearance impresses others. It goes hand in hand with the birth of modern womanhood – although for women, their bodies have always been the primary means of empowerment, as the vast majority were excluded from all other forms of self-assertion. The term cool simply means cool. Again, the reference to lifestyle, attitude and appearance is clear. The history of cool is more related to social class, but equally captures the impact of appearance on others. Cool is a characteristic of those who impress others without even realizing it. Keeping one’s distance is a fundamental element of being cool. Both words are part of the universal vocabulary of the globalized, capitalist entertainment industry. They suggest that fashion photography essentially introduces us to worlds “invented” for us by a certain life aesthetic and standard of living of Western, and Western European societies.
Over the past decade or so, an intriguing whirlwind of international fashion trends has emerged. At Christmas 2016, Kim Kardashian appeared in a hammer and sickle sweater, a collaborative design by Vetements X Svmoscow Communist, which went viral on the Internet, with articles from Vogue to The Guardian to various fashion blogs envisioning a new fashion wave using the terms “Eastern European aesthetic,” “Eastern Bloc,” “New East”, “post-Soviet.” Since then, the number of fashion reviews on the Eastern European aesthetic has continued to grow, with the international success of Georgian-born Demna Gvasalia, creative director of the fashion brands Vetements and Balenciaga, being the starting point for most authors. On the one hand, this global attention can be a great source of new opportunities for us. The question is, however, to what extent have the authors of the comparisons and the mostly rather vague opinions published in the international press actually understood or misunderstood what the “Eastern European aesthetic” really means?
In fact, redefining Eastern European glamour and cool is difficult even for people who live and have been raised here, even if we have a gut feeling of what it’s all about. In contemporary Internet aesthetics, Eastern Europe has so far been associated with the exact opposite of radiance: grit, grayness, boredom, exotic charm. For the locals, of course, this has always been a real source of inspiration, along with the basic accompanying phenomena: straightforward honesty, the invention and application of innovative DIY solutions, the subtle, specifically Eastern European subversion of dominant cultural industries. For the fashion industry, which communicates Western values of luxury, this is perhaps just another “untrodden territory” to be appropriated, while photographers and fashion photographers from the region and Hungary see in these tensions and contradictions the possibility of a new visual language. This is a language of closeness, of intimacy, of understanding; sometimes of irony; of a consciously assumed and experienced identity.
Through seventeen photographic projects, the exhibition Eastern European Beauty offers possible explanations of what the “Eastern European aesthetic” consists of, what its main characteristics are, and what meanings it can assume in the international art, photography and fashion scenes. The exhibition space functions as a kind of three-dimensional anthology. In one half of the exhibition, Hungarian photographers with a two-fold background – having their own artistic projects besides working in the fashion industry – present their ideas about their profession and the “Eastern European aesthetic” through their own work. In the other half of the gallery, various experts express their views on the topic through their selections of fashion photography, photojournalistic images, photo books, publications, or by presenting a distinctive figure or fashion icon from the region.
https://www.facebook.com/events/1557703928430108/

Venue

Capa Központ
Nagymező u. 8
Budapest, Pest 1065 Magyarország
+ Google Map
Phone
(1) 413 1310
View Venue Website