Szép, csodálatos, de hogyan készült? – kérdezik tőlem kíváncsian kiállításokon, vetítéseken. Nehéz helyzetbe hoznak, mert egy-egy képnek a története kisebb előadást és némi hozzá értést igényelne a hallgató részéről. Ebben a rovatban elmélyedünk egy kicsit a Természetfotózás rejtelmeiben, bonyolult és pofon egyszerű helyzetekben, sok képpel.
Rekkenő nyár van az idén és ilyenkor egyik aktuális fotótéma a tiszavirág, a Tisza virágzása. Féltett kincsünk Európa legnagyobb kérésze veszélybe került a téli ciánmérgezés miatt. “Szerencsére” a tavaszi áradás elmosta, felhígította a mérgeket, mert régen nem látott rajzást, gyönyörű násztáncot láthattak azok a szerencsések, akik a megfelelő helyen és időben a parton voltak. Furcsának hangzik ez a meglehetősen pontatlan meghatározás, de ez a természetfotózás egyik legfontosabb alapköve. Az idén a nagy meleg miatt két héttel előbb rajzott a kérész, mint általában.
Így az idén megint lemaradtam a csodáról. Talán majd három év múlva, ha jók lesznek a körülmények -melegvíz, szélcsendes napok a rajzás ideje körül- és sikerül ott lennem,… persze akkor sincs semmi garancia a jó képhez.
Természetesen jövőre is lesz tiszavirágzás, de a faj életciklusa három év. Tehát vegyük az optimális helyzetet, ott vagyunk a megfelelő helyen és időben. Nem sok időnk van és döntenünk is kell (ha van lehetőségünk egyáltalán dönteni), hogy a parton állva, a három méteres szakadt part tetején fényképezünk, vagy a hirtelen mélyülő vízben állva, a hihetetlenül csúszós agyagos mederfalban egyensúlyozva kezünkben egy fényképezőgépvázzal rajta egy nagy látószögű? makro? esetleg teleobjektív? Vagy szálljunk csónakba és kihajolva az imbolygó szerkezetből,… ezt nem is folytatom, mert rémes…, de egyszer kipróbálom.
Tehát 16-17 óra van és kezdődik a “csoda”, ami a naplementével véget is ér. Az alkotás eufórikus állapotában nincs idő, tér, nincs semmi, csak a természetfényképész és a téma. Nem számít, hogy percenként kell-e felmászni a partra filmet vagy objektívet cserélni. Nem számít a szúnyog sereg, ami ellen nincs védelem, mert a víz lemossa lábunkról a jónak gondolt riasztókat, de hát észre sem vesszük, mert fényképezünk, és teljesen belefeledkezünk a kalandba.
Még egy fontos részlet nem maradhat ki és ezt is érdemes megjegyezni: lehetőleg ne menj egyedül fényképezni! Egy barát jelenléte sok kölcsönös előnnyel jár. Első tiszavirág képeim sem készültek volna el, ha tanító mesterem, Nagy Gy. Gyuri nem vitt volna el a tiszacsegei szakadtpartok egyikére.
Ennyi bevezető után lássuk: Hogyan készült?
Közben készültek más képek is: a tájról, a nászról, a repülésről. Itthon derült ki, szinte mind életlen. Hiába, gyorsan szállnak, cikáznak és olyan aprók, hogy az AF nem ér semmit. Azért akadt jó kép is, de sok a selejt.
– A képen nem látszik, hogy hány selejt kocka között született! – Csak az ésszerű takarékoskodás fogadható el. A film csak nyers anyag, általunk válik értékké!
Teljes nyílásnál közelpontra állítva az élességet a nap szép kerek lett és a Tisza vizén tükröződve szép hangulatos hátteret adott a sziluett fotónak.
Kívánok önöknek is ilyen izgalmas “játékokat”!!
Feladat:
A zengőlégyről készül kép felvételi körülményeiről legközelebb írok majd.