Kivonat az újság tartalmából
Pályázatok
Események naptára
Kiállításról kiállításra
Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Kiállítás
Friss Európa; Juhász István: Lembeh búvárszemmel; Lajtai Langer Péter: Meggyőződés és kétség; Benda Iván: Az élő Jeruzsálem; Erdély másKÉPpen; Pinczehelyi Sándor: Fotómunkák 1972-1980
Digitális világ
Pi Tóth István: Adobe Photoshop CS2 / Smart Objects
A Smart Objects opciót magyarul Intelligens Elemeknek nevezték el a programozók. Mára lassan megszokhattuk, hogy mindent intelligensnek nevezünk, függetlenül attól, hogy annak mennyi köze is van a valódi intelligenciához. Bár a mesterséges gondolkodás is gyorsan fejlődik, de még messze van attól, hogy programokban találkozhassunk vele. A Smart szó is inkább jelent talpraesettet. Az Adobe házban így nevezik azokat a funkciókat, amelyekkel egyszerűsíthetjük és gyorsíthatjuk a munkánkat. Ilyen célt szolgál a Photoshop CS2 új megoldása, a Smart Objects is.
D. Tóth Ottó: Válasszunk! / A rendszerváltás örömei
Mivel jár az átállás analógról digitális rendszerre? Az előző részben végig vettük, hogy a gépváz beszerzésén túl milyen egyéb kiegészítőkre van szükségünk, ha sikerrel akarjuk venni az analóg-digitális átállás első akadályait. Ebben a részben arról lesz szó, miben különbözik a digitális fényképezés munkafolyamata (digital workflow) a filmes fényképezéstől, illetve milyen szoftverekre lesz szükségünk a digitális képfeldolgozáshoz.
Fotótechnika
Már vége a nyárnak. Az erdő fáradt zöld színűre fakul, a mezők száraz barnára szikkadnak. Az igazi őszi színekre még várni kell (vagy elutazni északra, mondjuk, Norvégiába). A virágok megfogyatkoznak, fajtára és egyedszámra is. Aki nagyvadra, madárra specializálódott – érdeklődésében és felszerelésében is – tobzódhat az élményekben és a fotótémákban. Szarvasbőgés, madárvonulás, hogy csak a legjellemzőbbeket említsem. De mit tegyen az, aki más műfajokat űz? Tegye el októberre a felszerelését? Dehogy! Amit a bevezetőben írtam, az csak általánosságban igaz. A tájak, virágok, apróbb élőlények, a makrovilág szerelmesei is megtalálhatják a számításukat.
A legőszintébb szónok és a legmegbízhatóbb ítélő. Egy objektív, amely javaslatokat tesz, suttog és könyörög, csábít és elbűvöl, ösztönöz, ragaszkodik és tündököl. Akik félreismerik, unalmasnak gondolják, ám ő egy életet végigdolgozva válik igazi mesterré. Ahogy vele együtt a fotográfus is – az elsőtől az utolsó képig. Valljuk be: ha egyszer szert tettünk rá, ritkán adjuk el. Miért is?
Fotós szemmel / Pekingi Opera
Benkő Sándor több mint tíz éve vezeti Budapest egyik legismertebb, professzionális technikával felszerelt fotóstúdióját. Képzettsége folytán sem az alkalmazott fotográfia, sem pedig a képzőművészet nem áll távol tőle. Mi az előbbiről kérdeztük, arról, a digitalizáció előretörésével vajon miként változott meg a fotográfusok munkamódszere és felelőssége.
A száraz lemezek, vagyis a brómezüst-zselatinos emulzió elterjedése talán a legmarkánsabb változást hozta feltalálása óta a fényképezésben. A korábbiaknál sokszorosan fényérzékenyebb anyagnak köszönhetően már igazi pillanatfelvételek készülhettek, az életet a maga spontaneitásában lehetett megragadni, megszülethetett a fotográfiai nyersanyagok és kidolgozások nagyipara – ez az iparág került az elmúlt másfél évtizedben roppant nehéz helyzetbe az újabb gyökeres változás, az elektronikus képkészítés miatt -, és ettől fogva már nemcsak a fénykép készíttetése és nézegetése, hanem a fotográfozás maga is tömegek passziója, szenvedélye lett.
Újdonság
Nikon Coolwalker firmware update v1.3
Konica Minolta és Sony D-SLR
Adobe Photoshop Album Starter Edition v.3.0
Fotófelszerelés
A digitális gépek dömpingje egyre több gyártót inspirál mind újabb és újabb objektívek tervezésére és kivitelezésére. Az elvárások és a színvonal egyre csak nő, ami természetesen a felhasználók malmára hajtja a vizet, és ennek köszönhetően már alacsonyabb árkategóriában is találhatunk olyan objektíveket, amelyek versenyképes minőséget produkálnak. Így van ez a Tamron cég által piacra dobott 18-200 mm-es zoom optikával. Minden bizonnyal mindenkinek megakadt a szeme e számokon, és akkor még fel sem soroltuk a mögöttük felsorakozó töméntelen rövidítést és jelzést. Gondolom egytől egyig kíváncsiak, mit produkálhat ilyen átfogás mellett ez az objektív. Elöljáróban csak annyit, hogy a cikk végére mindenki el fogja tudni dönteni, neki való-e.
A digitalizáló eszközök, mint pl. a síkágyas szkennerek a fotósok hasznos segítői lehetnek, főleg a nagyobb filmes múltra visszatekintő “kattintgatók” esetében. Legyen szó negatívról vagy diafilmről, illetve papírképekről, biztos, hogy lesz egy pont az ember életében, amikor szkennelni, azaz digitalizálni szeretné felvételeit.
Mozaik
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia? Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga? Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót? Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal az USA-ban élő Révész Tamás titkát firtattuk. Mivel az interjú alanya és készítője immár évtizedek óta ismerik egymást, az olvasó elnézését kérve, tegeződnek a beszélgetés közben.
Falusi Mariann énekesnő, a Pa-dö-dő együttes fele. Partnerével, Lang Györgyivel hosszú évek óta aratják sikereiket a könnyűzenei rendezvényeken. Közben sok minden mással is foglalkoznak, tévéműsort vezetnek, színházi produkciókban vesznek részt. Mariann nemrégen az A38 állóhajón önálló dzsesszesttel jelentkezett. Egyébként szenvedélyes utazó, fotós és filmes.
Nem vagyok babonás, így még nem tulajdonítottam rossz előjelnek, hogy az egy hónapos szibériai forgatásom első állomására, a moszkvai reptérre érkezve, bőröndömet leszakadt fogantyúval kaptam meg. A vámosok készségesen segítettek, adtak zsineget, amivel ideiglenesen megjavítottam a fogantyút. Négytagú magyar televíziós stábunkhoz Moszkvában az APN hírügynökség két orosz munkatársa csatlakozott, előírás szerint, mert ekkor a Szovjetunió még egyben volt. Hosszú út állt előttünk, sok költözködéssel, cipekedéssel, ezért a zsineges fogantyú helyett strapabíróbb megoldást kerestem. Hosszas utánjárás után, az egyik orosz kísérőm segítségével egy moszkvai ruházati üzletben sikerült kapnom egy kisméretű nadrágszíjat, bőrből. Az ebből készített fogantyútól aztán olyan robusztus lett bőröndöm, hogy akár köveket is cipelhettem volna benne. No, de erről később…
Fotóelmélet
Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / Csak semmi komponálás!
A képkomponálás tartalmi vonatkozásait érintettük az előzőekben. Láttuk, hogy a valóság jelenségeinek emberi vonatkozásait – azaz a kép tartalmát – milyen sokféle módon értelmezhetjük: a látvány egyszerű lemásolásától a jól “tömörített” képelemek fotószerű, hatásos kifejeződésén túl egészen az intenzív totalitás Lukács György-féle követelményéig.
Beszámoló
Fotósuli No6