Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
Újévi köszöntő
Két Sigma nagy fényerővel
Két halszem a Sigmától
Bizonyára önök is hallották már az alulexponált képek és a befagyott lencsék elborzasztó legendáit?! Mégis számos oka van annak, amiért érdemes télen is fényképeznünk. Ha elfogadjuk, miszerint a legrosszabb, ami történhet velünk, csupán annyi, hogy kevesebb képünk sikerül, akkor egyáltalán nincs mitől tartani. Három tapasztalt fotográfust kértünk fel, mondják el, mit és hogyan érdemes fényképezni télen.
• Sulyok László: Fotózás télen: nehéz, de nagyon érdekes
A digitális világ előretörésével a téli fényképezés – elméletben – már nem csak a profik kiváltsága. Miként lesz az elméletből gyakorlat? Egy kis odafigyeléssel.
• Vajda János: Egy évszak (meg)változó arca, avagy tél a városban
Ismerőseim nagyobbik része – köztük több fotós is – már nyáron fázik a téltől. A könnyű ruhákkal együtt fotósfelszerelésük is pihenőre kényszerül, ahogy beállnak a novemberi esők, ködök. Ha nagy néha jelentősebb hómennyiség szakad le, esetleg előkaparják a gépeiket, és rohannak ki valahová a természetbe, vagy inkább a városban keresnek természetközeli jelleget mutató helyet, például egy parkot. Pedig a tél mint az egyik legmarkánsabb arculatformáló évszak, számtalan izgalmas fotótémát kínál. Néha szinte az orrunk előtt a remek fotózni való.
• Szilágyi Lenke: Mászás és fényképezés
Megfigyelésem szerint uralkodó nézet, hogy jó időben érdemes fényképezni. Kinek is jutna eszébe esőben, hóban, ködben kimozdulni, pláne fényképezőgéppel? Na jó, a havat visszavonom, vannak látványos téli sportok, ha például a szikrázó napsütésben sízők és deszkások hasítják a hegyoldalt, a fotós ezek megörökítésével próbára teheti a felszerelését. De én már csak olyan vagyok, hogy akkor kezdem előszedni a gépet, amikor mások meg elteszik.
Kor-képek 1948-1955
Az MTI fotóalbumciklusának negyedik kötete
Szarka Klára: Képolvasás – képteremtés / Minden hajszálnak jelentése van
Sorozatunkban kedvet szeretnénk csinálni a képes beszélgetésekhez s a képolvasáshoz. Ugyanis a képeket – ha tudatában vagyunk, ha nem – afféle rejtvényként igyekszünk megfejteni. Az előző részben bemutattuk, hogy mindenki képet teremthet, aki meglátja a vizuális szépséget, ám megörökítenie a talált látványt csak keveseknek sikerül. Többek között azért, mert a fényképen minden hajszálnak jelentése van.
A „D40-barát” Tamron szuperzoom
Egy alap a Nikontól
Két prototípus a Canontól
Pályázatok
Események naptára
Galéria
Aszmann Kecskeméten
Fotótárlat: Major Kamill; Hajas Tibor; Zaránd Gyula
Csontó Lajos kiállítása
Király és Öveges Kecskeméten
Szilágyi Lenke a Nessimben
Kiállításról kiállításra
Digitális világ
D. Tóth Ottó: HDRI – dinamikatartomány növelése több expozíció egyesítésével
A digitális fényképezőgépek képérzékelői nem minden esetben képesek rögzíteni a természetben előforduló teljes fényterjedelmet. Az ilyen esetekre lehet megoldás a több expozíció egyesítésével dolgozó nagy dinamikatartományú képfeldolgozás.
Technika
Steiner Gábor: Fénymérés a digitális világban
Bár a külső fénymérést a digitális kamerák elterjedésével sokan feleslegesnek tartják – mondván, megnézem a képet, és ha nem jó, más paraméterekkel újra megcsinálom -, úgy gondoljuk, érdemes elgondolkodni azon, tényleg így van-e. Hiszen van olyan látvány, amelyik nem vár meg minket, s egyébként is jó, ha tudjuk, van veszítenivalónk, ha elhanyagoljuk ezt a területet.
Fotós szemmel / Színes/fekete-fehér: egy kiállítás képei; Kilencvenkilenc perc
Fejér Zoltán: Magyar találmányok, szabadalmak / Boxgép a Monarchiából
A WestLicht bécsi fotómúzeum és árverési ház 2007. november 27-én tartotta 12. aukcióját. 823 tétel került kalapács alá, a 128 oldalas katalógus néhány adata magyar vonatkozásúnak is mondható. A 617-es számú tételt a rendezők osztrák detektívkamerának mondták, a gyártás időpontját körülbelül 1910-re tették.
Tillai Ernő: Képelemzés értékelés / A képalakítás elvei: a fotó információ
Cikksorozatunk első részében hangsúlyoztuk, hogy a fotográfiai művelet: közlés, vagyis információátadás. Maga a fotó pedig hírcsatorna, az általa közölt hatékony, új információ lényege pedig a hír, a nyelvezete, a kétdimenziós leképezés érthető és a valóság már ismert részletei (ezek az információknak a 95%-a!) az úgynevezett redundancia, míg a felesleges, zavaró, érdektelen, hibás tényező a zaj.
Teszt
Gossen Starlite
A Gossen fénymérők használói általában egyetértenek abban, hogy a német cég termékei a külső fénymérők közül a legpontosabb mérési eredményeket adják. A legújabb Starlite elnevezésű készülékükkel sincs ez másképp, emellett az új Gossen figyelemre méltó mennyiségű funkcióval is kényezteti felhasználóit, legyenek akár fotográfusok, akár filmesek.
Polaris 2
A japán Aspen Corp. fénymérője nem tartalmaz extrákat, de amit tud, azt jól tudja. Szolgáltatásaival éppen azt nyújtja, amire egy profi fotósnak a műtermében naponta szüksége van.
Mozaik
Sikeres magyarok a Grisebach aukcióján
Berlin elegáns nyugati fertályán, a Fasanenstrasse méregdrága galériás utcájában, a Grisebach-villa két fotóárverést is tartott november 29-én. A két világháború közötti modernek és a kortárs mesterek 173 tétele után Wahlverwandschaften címmel rokon témájú képek kerültek kalapács alá ugyanitt 298 tételben. A két licitálás után az aukciósház minden eddigi bevételénél magasabb összeget – 1 280 000 eurót – inkasszált a fotó műfajában.
St. Martin ötvözi a fotót, a zenét és a verset
Bár St. Martint a legtöbben mint a szaxofonok mesterét ismerik, ám a zenész a fotózásban és a költészetben is otthonosan mozog, csakúgy, mint számos más területen, legyen szó sportról, természetről vagy éppen emberi kapcsolatokról. A fényképezésről különös szeretettel beszél.
Habik Csaba sorozata / Gyújtsunk tüzet kamerával!
Mérsékelt érdeklődés a magyarok iránt a Lempertz árverésén
A kölni aukciósház új koncepciója szerint november 29-én a kortárs képzőművészettel azonos napon került kalapács alá a kortárs fotográfia, december elsején pedig külön licitálták a fotóművészet klasszikus mestereit. Miközben a cég eddigi legnagyobb sikerét érte el ebben a műfajban 500 ezer eurót (12,7 millió Ft) túlszárnyaló bevételével, a magyarok iránt mérsékelt érdeklődés mutatkozott.
Könyves körkép / Desmond Morris: A csupasz nő – Eifert János fotóival